Home      /      Co Robimy      /      Czytające przedszkole

Czytające przedszkole

CZYTAJĄCE PRZEDSZKOLE edu1

 

„Róża nie zakwita jak się nie podlewa,
dziecko nie urośnie jak się mu nie śpiewa.”
Anna Kamieńska

 

RODZY RODZICE

Niezwykle ważnym celem jaki stawia przed sobą nasze przedszkole jest wychowanie przez czytanie. Pełni podziwu dla ogólnopolskiego programu „Cała Polska czyta dzieciom”, który przypomina jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywa słuchanie i czytanie wartościowej literatury, przeszczepiamy tę idę na grunt naszego przedszkola starając się każdego dnia organizować spotkania naszych przedszkolaków z książką. Realizacji tej idei służy codzienne głośne czytanie dzieciom baśni, bajek, wierszy, opowiadań dostępnych w dobrze wyposażonej biblioteczce przedszkolnych książek, na bieżąco uzupełnianej o nowe pozycje przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym, a także czytanie książek proponowanych i przynoszonych przez rodziców, jak i samych wychowanków. Propagowaniu wśród naszych przedszkolaków czytelnictwa służą również takie przedsięwzięcia jak: odwiedzanie Biblioteki
w naszym mieście, poznawanie drogi powstawania książek poprzez zwiedzanie drukarni, wycieczki
do księgarni, udział w przeglądach małych form teatralnych, konkursach recytatorskich oraz literackich organizowanych zarówno przez naszą placówkę jak i instytucje zewnętrzne, a także spotkania z pisarzami.

Miesiącem, który w szczególny sposób poświęcimy literaturze jest KWIECIEŃ. Pragniemy, aby właśnie ten miesiąc, kiedy przyroda budzi się do życia, a wszystkich zachwyca jej wszech ogarniająca, namacalna uroda upłynął pod hasłem „Całe przedszkole czyta dzieciom.” W czytającym miesiącu czeka nas wiele niezapomnianych wrażeń.

Zachęcamy i zapraszamy Rodziców do uczestnictwa w przewidzianych w kwietniu

w naszym przedszkolu rodzinnych spotkaniach pod hasłem „Rodzice czytają – dzieci słuchają”.Będziecie mieli Państwo niezapomnianą okazję przyjść do naszego przedszkola, spotkać się z naszymi cudownymi słuchaczami, przeczytać im przygotowany przez siebie utwór literacki dla dzieci i przeżyć razem z naszymi przedszkolakami wspaniałą przygodę, która z pewnością przywoła radosne wspomnienie dzieciństwa. Serdecznie zapraszamy.

 

JEŚLI CHCECIE PAŃSTWO DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT  ROLI CZYTANIA W ROZWOJU DZIECKA SERDECZNIE ZACHĘCAMY  DO  LEKTURY ZAMIESZCZONYCH PONIŻEJ WIADOMOŚCI!

 

GŁOŚNE CZYTANIE PRZEZ RODZICÓW POMAGA DZIECIOM:
– lepiej rozumieć siebie, innych i świat (uczy empatii).
– więcej wiedzieć.
– głębiej czuć i przeżywać, współczuć.
– być bliżej ludzi.
– sprawniej mówić, komunikować się z innymi, wzbogacić słownictwo, (zakorzenia, zanurza 
osadza w języku.
– przygotować się do posługiwania językiem (gotowość językowa).
– więcej widzieć wyobraźnią.
– znaleźć źródło siły i radości.
– być twórczym.
– umieć analizować i rozwiązywać sytuację problemową poprzez analogię.

DRODZY RODZICE DZIĘKI CZYTANIU DZIECKU WARTOŚCIOWYCH KSIĄŻEK:

  • promujecie pozytywne wzorce postępowanie.
  • uczycie szacunku do języka ojczystego.
  • rozbudzacie w nim ciekawość świata.
  • pozwalacie dziecku wraz z bohaterami przeżywać niezwykłe przygody.
  • rozwijacie wyobraźnie dziecka.
  • uczycie myślenia.
  • ćwiczycie koncentrację uwagi.
  • poprzez wspólne czytanie pogłębiacie więzi łączące rodziców i dzieci.
  • wpływacie na prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka
  • wzmacniacie poczucie własnej wartości dziecka i wysoką samoocenę, co daje dziecku
  • poczucie bezpieczeństwa.
  • uczycie wartości moralnych, które pomogą Wam osiągnąć sukcesy wychowawcze.
  • kształtujecie nawyk czytania i zaszczepiacie w dziecku miłość do książek.
  • uczycie zaradności życiowej i wyrażania własnego zdania.
  • zapobiegacie uzależnieniu od środków masowego przekazu.
  • pokazujecie dziecku możliwość wyboru między książką, a np. komputerem.
  • uczycie szacunku do innych ludzi oraz ich praw.
  • czynicie swoje dziecko nowoczesnym.
  • wychowujecie literackie dziecko.

ZASADY POSTĘPOWANIA, KTÓRE POMOGĄ RODZICOM WYCHOWAĆ DZIECKO LITERACKIE, CZYTAJĄCE (DO STOSOWANIA OD ZARAZ).
„Nie czyta się dlatego, że się biednieje, lecz biednieje się dlatego, że się nie czyta.”

  • MÓW DO DZIECKA, ROZMAWIAJ Z NIM, ŚPIEWAJ, OPOWIADAJ, DAWAJ DZIECKU STYSFAKCJĘ
    Z KONTAKTU ZE SŁOWEM.
  • ZACHĘCAJ DZIECKO DO RYSOWANIA, ŚPIEWANIA, RYMOWANIA, UKŁADANIA BAJEK,
    DO OPOWIADANIA CO WIDZI, CO SIĘ DZIAŁO, DO SPONTANICZNEGO WYPOWIADANIA SIĘ, BĄDŹ CIERPLIWY W SŁUCHANIU, NIE PRZERYWAJ WYPOWIEDZI, ZACHĘCAJ DZIECKO DO RÓŻNEGO RODZAJU AKTYWNOŚCI SŁOWNEJ, MANUALNEJ, WOKALNEJ.
  • OPOWIADAJ DZIECKU BAJKI, CZYTAJ NA GŁOS.
  • JEŚLI DZIECKO CHCE ABYŚ KOLEJNY RAZ PRZECZYTAŁ MU TĘ SAMĄ BAJKĘ, ZRÓB TO. WIDOCZNIE BAJKA BARDZO SIĘ DZIECKU PODOBA LUB BYĆ MOŻE POTRZEBUJE WIĘCEJ CZASU NA ZROZUMIENIE I PRZEMYŚLENIE TREŚCI CZY TEŻ NA PORADZENIE SOBIE Z SYTUACJĄ PRZEDSTAWIONĄ W BAJCE.
  • ZAWSZE ODPOWIADAJ NA ZADAWANE PRZEZ DZIECKO PYTANIA, NIE IGNORUJ ICH. MASZ SZANSĘ PRZEKAZANIA DZIECKU WAŻNEJ DLA NIEGO WIEDZY, STAJESZ SIĘ PIERWSZYM PRZEWODNIKIEM DZIECKA
  • W POZNAWANIU ŚWIATA.
  • PRZEKONAJ DZIECKO O UŻYTECZNOŚCI CZYTANIA, ZACHĘCAJ DO CZYTANIA PRAKTYCZNEGO: (CZYTANIE REKLAM, SZYLDÓW, ULOTEK, PRZEPISÓW, DROGOWSKAZÓW, TYTUŁÓW). DZIĘKI TEMU POKAZUJESZ, ŻE CZYTANIE JEST POTRZEBNE, UŻYTECZNE. WARUNKIEM TU SĄ DUŻE LITERY (DLA 5-6 LATKA).
  • CHWAL DZIECKO CZYTAJĄCE, NIE KAŻ CZYTAĆ ZA KARĘ LUB W SYTUACJI, GDY DZIECKO JEST ZACIEKAWIONE INNĄ AKTYWNOŚCIĄ. ZNAJDŹ DOGODNY MOMENT. (DZIECKO ZMUSZANE DO CZYTANIA MOŻE ZAREAGOWAĆ PRZENIESIENIEM NEGATYWNYCH ODCZUĆ W STOSUNKU DO OSOBY ZMUSZAJĄCEJ NA NIECHĘĆ DO CZYTANIA KSIĄŻEK. WSPOMAGAJ CZYTANIE WTEDY GDY WIDZISZ, ŻE DZIECKO CHCE CZYTAĆ NP. GDY DZIECKO CHCE PRZECZYTAĆ COŚ CO JEST NAPISANE NA PUDEŁKU W KUCHNI.)
  • BAW SIĘ Z DZIECKIEM TEKSTEM.
  • ZACHĘĆ DZIECKO BY COŚ SPRÓBOWAŁO PRZECZYTAC DLA KOGOŚ NP. DLA MAMY, BABCI, MŁODSZEGO RODZEŃSTWA.
  • CZYTAJ NA ZMIANĘ: FRAGMENT DZIECKO, FRAGMENT TY.
  • GDY DZIECKO UCZY SIĘ CZYTAĆ BĄDŹ CIERPLIWY. TO TRUDNA PRACA.
  • ZWRACAJ UWAGĄ BY DZIECKO ROZUMIAŁO TEKST, GDY PRZECZYTASZ DZIECKU KSIĄŻKĘ LUB DZIECKO SAMO PRZECZYTA, POPROŚ I ZACHĘĆ BY OPOWIEDZIAŁO O CZYM PRZECZYTAŁO. (MOŻESZ ZACHĘCIĆ DZIECKO, BY CI OPOWIEDZIAŁO CO PRZECZYTAŁO ZDANIEM: NIE PAMIĘTAM JAK SIĘ SKOŃCZYŁO, PRZYPOMNISZ MI?
  • OKAŻ CIERPLIWOŚĆ, NIE POPRAWIAJ NAHALNIE BŁĘDÓW.
  • PAMIĘTAJ, ŻE CZYTANIE TO PROCES, KTÓRY NASTĘPUJE W CZASIE
  • CZYTAJ Z DZIECKIEM DIALOGI I PODPISY POD ILUSTRACJAMI.
  • NIE WYRĘCZAJ DZIECKA W CZYTANIU!
  • NIE POZWÓL BY TWOJE DZIECKO W SZKOLE ZASTĘPOWAŁO LEKTURĘ CZYTANIEM STRESZCZEŃ LUB OGLĄDANIEM ADAPTACJI FILMOWYCH!
  • MÓW DO DZIECKA KODEM ROZWINIĘTYM , UŻYWAJĄC ZDAŃ ZŁOŻONYCH, NIE INFANTYLIZUJ WYPOWIEDZI. NIE UŻYWAJ WULGARYZMÓW.
  • DAJ DOBRY PRZYKŁAD DZIECKU. CZYTAJ SAM.

Czytanie odgrywa istotna rolę w prawidłowym rozwoju psychicznym, umysłowym, a także moralnym dziecka. Pomaga być empatycznym, nowoczesnym, zakorzenia w języku, który jest naszym sojusznikiem w kontaktach z innymi ludźmi i sprzyja nie tylko zdobywaniu wiedzy i wyrażaniu swoich przekonań, lecz także jest gwarantem sukcesów na płaszczyźnie osobistej, społecznej i zawodowej. Uczy być twórczym, kreatywnym, pomaga samodzielnie myśleć. W książkach znajdujemy wiele rozwiązań problemów z których możemy skorzystać, czytanie uczy antycypacji – umiejętności przewidywanie tego, co się może wydarzyć, pozwala się zrelaksować, oderwać od trosk i problemów, rozwija zdolność do uczenia się. Umiejętność czytania pozwala wejść później dziecku w świat nowoczesnych technologii. „Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na wykształconych, kulturalnych, mądrych i dobrych ludzi wychowujmy je w miłości do książek, codziennie czytając im dla przyjemności.
O przyszłości naszego kraju zadecyduje poziom ludzi, których wychowujemy dziś”.

Copyright © 2015 Przedszkole Pinokio