Home      /      Integracja Sensoryczna Ząbki

Integracja Sensoryczna Ząbki

Integracja sensoryczna jest procesem niezwykle złożonym. Od tego czy połączenie i prawidłowe pomiędzy wszystkimi zmysłami są zachowane zależy codzienne funkcjonowanie człowieka. Daje możliwość “ogarnięcia” pełnego bodźców świata oraz właściwego zachowania się w nim poprzez odpowiednie reakcje na docierające sygnały. Niezależnie od wykonywanej czynności układ nerwowy ciągle pracuje (odbiera, organizuje, segreguje, wzmacnia lub hamuje sygnały dochodzące z każdego ze zmysłów). 

Każdy ze zmysłów – wzrok, słuch, węch, smak i dotyk, ale także równowaga (czasem uznawana za kolejny zmysł) powinien współpracować z pozostałymi. Zaburzenia chociażby jednego z nich powoduje powstanie rozmaitych problemów z zachowaniem i funkcjonowaniem dziecka. Natłok docierających bodźców jest dla niego szokiem i nie wie jak sobie poradzić z tą sytuacją. integracja sensoryczna ząbki

Integracja sensoryczna w Ząbkach pomaga dzieciom, u których ta równowaga odbioru impulsów zmysłowych została zaburzona. Rodzice, opiekunowie oraz nauczyciele powinni bacznie obserwować i wyłapywać jak najszybciej wszelkie sygnały dezintegracji bodźców. Na konieczność konsultacji i podjęcia terapii metodą integracji sensorycznej wskazują następujące symptomy:

  • nadmierna ruchliwość, brak możliwości wytrzymania przez dłuższy czas w tym samym miejscu czy na wykonywaniu jednej czynności (może, ale nie musi być to objawem ADHD);
  • trudności z uwagą, koncentracją, równowagą (nie może się skupić, ciągle jest czymś rozproszone, wpada na różne przedmioty – np. meble, futryny, potyka się i przewraca “na prostej drodze”);
  • szybka męczliwość, nawet podczas wykonywania mało wymagających zadań, np. podpiera głowę podczas siedzenia, opiera się o ścianę stojąc);
  • zmniejszona tolerancja na dotyk (np. przytulenie, głaskanie po głowie), instynktownie odsuwa się, gdy ktoś usiądzie lub stanie za blisko, protestuje przed wzięciem na ręce itp.;
  • jest przewrażliwione podczas czynności pielęgnacyjnych takie jak: mycie głowy, obcinanie włosów lub paznokci, smarowanie twarzy kremem itp.);
  • pojawia się lęk przed pokonaniem obiektywnie niewielkiej przeszkody, wysokością, upadkiem itp.- łączy się z tym powolne, asekuracyjne poruszanie się w domu, a szczególnie na zewnątrz;
  • trudności w nauce samodzielnego ubierania (m.in. wiązanie butów, zapinanie guzików, zamków, zakładaniem prawidłowo poszczególnych elementów garderoby);
  • problemy grafomotoryczne (np. koślawe, niekształtne litery, gubienie lub przestawianie przepisywanych znaków, trudności w pisaniu i rysowaniu, czytaniu, liczeniu);
  • nieprawidłowy chwyt przedmiotów takich jak sztućce, kreda, przybory do pisania czy malowania;
  • pojawiają się opóźnienia w rozwoju mowy, pisania itp., bardzo wolno uczy się nowych rzeczy (podobnie np. podczas jedzenia nowych potraw – do odruchu wymiotnego włącznie);
  • charakterystyczny sposób chodzenia na palcach, ogólna niezgrabność ruchów;
  • ma przewrażliwiony nos – od razu wyczuwa brzydkie zapachy; uszy – nie lubi głośnych dźwięków, zabawy przy muzyce; oczy – zasłania ręką nawet, gdy świeci lekko słońce czy żarówka; skórę – niektóre przedmioty lub materiały go drażnią, nie chce się w nie ubierać);
  • woli unikać dużych grup ludzi, woli bawić się i uczyć samodzielnie niż z rówieśnikami, może nawet pojawić się lęk przed chodzeniem do szkoły.

Dlatego też na pierwszym miejscu podczas podejmowania działań integracji sensorycznej w Ząbkach stawiane jest dostarczanie dziecku we właściwy sposób ilości wrażeń zmysłowych. Dzięki temu następuje usprawnienie ich integracji. Terapia SI ma za zadanie wzmacniać procesy nerwowe leżące u podstaw odbioru bodźców sensorycznych. Ćwiczenia prowadzi wykwalifikowana kadra terapeutyczna, w specjalnie przystosowanych i bogato wyposażonych salach, są dostosowane do poziomu rozwojowego oraz indywidualnych możliwości dziecka (sprawdzenie podczas specjalnych testów). Nauka polega na pokonywaniu kolejnych kroków, z których każdy kolejny jest odpowiednio trudniejszy, by był wyzwaniem dla dziecka. Dzięki temu następuje stymulacja odpowiednich struktur mózgu, co znacząco poprawia funkcjonowanie układu nerwowego. Swoim zasięgiem obejmujemy:  Białołęka  oraz Ząbki.

 

Copyright © 2015 Przedszkole Pinokio