Świat w którym żyjemy od dziecka zmusza nas do funkcjonowania w różnych grupach społecznych.
Patrząc z perspektywy rodziców, przedszkolna grupa dzieci to zwyczajna gromadka bawiących się szkrabów. Zdarzają się w niej przyjaźnie lub niewielkie konflikty. Natomiast grupa przedszkolna to również grupa społeczna w której z biegiem czasu wykształca się wewnętrzna struktura. Jest jednym z pierwszych miejsc gdzie dziecko uczy się przystosowania do życia w społeczeństwie.
Dziecko uczęszczające do przedszkola ma możliwość gromadzenia wielu doświadczeń. Jest to bardzo ważne dla jego rozwoju.
Aktywności, które podejmuje w ciągu dnia charakteryzują się różną intensywnością doświadczeń. Są to między innymi: zabawy swobodne, zajęcia edukacyjne, sytuacje regulujące pobyt dziecka w przedszkolu, występy i konkursy. Wpływają one na przyswajanie norm społecznych. Dziecko wchodzi w różne interakcje po za rodzinne, oswaja się z pozytywnymi i negatywnymi emocjami oraz uczy się jak sobie z nimi radzić. Wiek przedszkolny jest tak istotny ze względu na wspomaganie rozwoju społecznego, ponieważ bardzo duża liczba dzieci ma problem z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami. Co w przyszłości może prowadzić do trudności w relacjach społecznych, problemów emocjonalnych oraz niskiej samooceny.
W przedszkolu dziecko poznaje różne role społeczne i uczy się je pełnić w obecności nauczyciela i rówieśników. Podstawą interakcji wśród dzieci są grupy tworzone przez same dzieci, jak i te narzucone z im z góry. Rola wychowania przedszkolnego w życiu dziecka jest niezastąpiona. Przedszkole daje szansę poznania bliższego i dalszego otoczenia, zdobycia umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz uczy umiejętnego wydobywania własnej osobowości z tłumu. Umiejętności pokazania sie zarówno jako członek grupy i społeczności oraz jako wyjątkowa jednostka tak różna od innych.
Socjalizacja dziecka dokonująca się na terenie przedszkola pomaga poznać mu grupę, jej cele i zasady funkcjonowania, role społeczne jakie są na nie nakładane oraz standardy i wartości propagowane przez jej uczestników.
Dziecko doskonali swoje umiejętności komunikacyjne, uczy się słuchać i analizować wypowiedzi rówieśników. Nawiązuje przyjaźnie i tworzy różnorodne grupy zabawowe. Odpowiedni poziom rozwoju społecznego ułatwi dziecku bezkonfliktowe współdziałanie z rówieśnikami oraz nauczycielem na wszystkich szczeblach edukacji.
Niezastąpioną rolę w życiu dziecka przedszkolnego odgrywa jego nauczyciel. Jest swoistym przewodnikiem w rozwiązywaniu problemów, dającym przykład swoim zachowaniem w różnych sytuacjach życia codziennego.
Uczy zgodnego współżycia z innymi dziećmi oraz stosuje różnorodne metody i techniki pomocne w kształtowaniu kontaktów społecznych. Kontakt z pozytywnymi wzorcami dorosłych oraz obecność autorytetów na tym etapie życia są niezwykle ważne dla dziecka. Wiek przedszkolny to czas kiedy dzieci zaczynają przejawiać zachowania prospołeczne. Jednak to czy zostaną podtrzymane i w jakim kierunku będą ukierunkowywane zależy w dużej mierze od odrosłych. Dlatego na tej płaszczyźnie również bardzo ważna jest współpraca rodziców i przedszkola.